آئین نامه اجرایی امتحانات
با سلام و آرزوی موفقیت در امتحانات سال تحصیلی 96-97، به اطلاع دانشجویان عزیز میرساند که برای اطلاع از روند کیفی و اجرایی برگزاری امتحانات، حتما آئین نامه اجرایی را قبل از شروع امتحانات به دقت مطالعه نمایید.
آئین نامه امتحانات
1: حد نصاب نمره قبولی دانشجو:
1-1- به استناد ماده 18 آئین نامه آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، حداقل نمره ی قبولی در هر درس 10 است و به استاد ماده 19 آئین نامه چنانچه میانگین نمرات دانشجو در هر نیمسال تحصیلی کمتر از 12 باشد، دانشجو در آن نیمسال مشروط تلقی می گردد.
تبصره 1: دانشجویی که در هر نیمسال در یک یا چند درس نمره قبولی کسب نکند چنانچه در نیمسال های بعدی درس ویا دروس مذکور را با نمرات قبولی بگذراند نمره یا تمام نمره های مردوی قبلی در ریزنمرات تحصیلی دانشجو فقط ثبت و باقــی می ماند اما این نمره ها در محاسبه میانگین کل دوره بی اثر و صرفا آخرین نمره قبولی در آن درس ملاک محاسبه میانگین کل دوره، خواهد بود.
تبصره 2: گذراندن دروس با استفاده از تبصره 1، صرفا" برای محاسبه میانگین کل دوره تحصیلی در هنگام دانش آموختگی می باشد و مشروطی دانشجو در نیمسال های قبل را خنثی نمی کند.
تبصره 3: تسهیلات این ماده شامل دانشجویانی که به دلیل تقلب و یا حکم شورای انضباطی نمره مردودی دریافت می کنند، نمی شود.
2-1- نمره قبولی درس کارورزی و کارنمای معلمی(پروژه) برای ورودی سالهای 1392 و 1393 نمره 12 و برای ورودیهای 1394 و پس از آن نمره 14 می باشد.
3-1- نمره قبولی دروس نظری – عملی از مجموع بخش نظری و عملی محاسبه می شود.
تبصره: در صورت تعیین نمره برای بخش های نظری و عملی در سرفصل دروس، رعایت آن الزامی است.
2: مهلت ارائه درخواست تجدید نظر (اعتراض ) به نمرات ارزشیابی پایانی
1-2- دانشجویی که تقاضای تجدید نظر در نمره درسی را داشته باشد، باید ظرف مدت 3 روز از تاریخ اعلام نمره آن درس، تقاضای تجدید نظر خود را صرفا" در سامانه آموزش (گلستان) ثبت نمایند و در صورت عدم ثبت درخواست تجدید نظر در مهلت مقرر در سامانه آموزش، هیچ اعتراضی پذیرفته نیست. آموزشگر هر درس نیز موظف است ظرف مدت 4 روز از تاریخ ثبت تقاضای تجدید نظر دانشجو، به اعتراضات رسیدگی و نمره قطعی را در سامانه آموزش ثبت و تایید نهایی نماید.
تبصره 1: در دوره تابستانی دانشجو موظف است حداکثر 1 روز پس از اعلام نمره، تقاضای تجدید نظر خود را در سامانه آموزشی گلستان ثبت نماید. آموزشگر نیز موظف است ظرف مدت 48 ساعت به اعتراضات رسیدگی و نمره قطعی را در سامانه آموزش ثبت و تأیید نهایی نماید.
تبصره2: ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻧﻤﺮه ﭘﺲ از ﺛﺒﺖ ﻧﻬﺎﯾﯽ آموزشگر، اﻣﮑﺎن ﭘﺬﯾﺮ نیست و نمرات به طور خودکار از طریق سامانه قفل خواهد شد.
3: وظایف و تکالیف دانشجو در آزمون
1-3-به استناد ماده 17، شرکت در آزمون پایان نیمسال برای همه ی دانشجویان الزامی است.
2-3- همراه داشتن کارت ورود به جلسه آزمون برای ورود به جلسه آزمون الزامی است.
3-3- ضروری است دانشجویان 15 دقیقه قبل از شروع آزمون در جلسه حاضر باشند. پس از آغاز آزمون از ورود دانشجو به جلسه، جلوگیری به عمل می آید.
4-3- داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ﻣﻮﻇﻒ ﻫﺴﺘﻨﺪ در ﻃﻮل ﺑﺮﮔﺰاری اﻣﺘﺤﺎن آراﻣﺶ و ﺳﮑﻮت ﺟﻠﺴﻪ را رﻋﺎﯾﺖ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ. چنانچه دانشجویی موجب اختلال یا وقفه در اجرای امتحانات گردد، برحسب صورتجلسه مسئولین برگزاری آزمون (متشکل از استاد درس، مراقبین و مسئول برگزاری امتحان)، با این افراد برابر مقررات شورای انضباطی رفتار خواهد شد.
5-3- همراه داشتن هرگونه یادداشت، جزوه، کیف، کتاب، تلفن همراه، تبلت و... در جلسه آزمون ممنوع است. در موارد خاص باید مجوز آن پیش از آزمون صادر و به مسئول امتحان اعلام شده باشد.
6-3- کسب آگاهی درباره زمان دقیق آزمون، ارزشیابی آموزشگر، تجدید نظر نمرات و غیره از طریق اطلاعیه های آموزش و سامانه گلستان، جزو وظایف دانشجو است.
4: مصادیق تخلفات امتحانی دانشجویان
1- 4- با موضوع تقلب در آزمون ها به شدت برخورد خواهد شد. برخی از موارد تخلفات امتحانی به شرح زیر است:
2-4- داشتن کارت دانشجویی جعلی.
3-4- استفاده از هرگونه نوشته، یادداشت، جزوه و کتاب غیر مجاز.
4-4- رد و بدل کردن هرگونه نوشته با سایر دانشجویان.
5-4- رد وبدل کردن هرگونه وسیله نظیر ماشین حساب، قلم، خط کش و غیره بدون هماهنگی با مراقبین.
تبصره: چنانچه لازم است از ماشین حساب در پاسخگویی به سوالات استفاده شود، در برگه توسط استاد مربوطه درج گردد.
6-4- استفاده از تلفن همراه یا آوردن تلفن همراه به هر دلیل به محل برگزاری آزمون.
7-4- نگاه کردن از روی برگه ی آزمون دانشجویان دیگر و یا نشان دادن برگه به دیگران.
8-4- نوشتن هرگونه اطلاعات بر روی دست، پا، لباس و یا صندلی.
9-4- بر هم زدن نظم جلسه ی آزمون، ننشستن در محل تعیین شده و هرگونه مشاجره با مراقبین.
10-4- فرستادن شخص دیگری به جای خود در جلسه و یا شرکت در آزمون جای فرد دیگر.
5: نحوه رسیدگی به تخلفات امتحانی
1-5- مرجع رسیدگی و تصمیم گیری درباره تخلفات امتحانی دانشجویان، «شورای انضباطی بدوی » پردیس است.
2-5- فرایند طرح و رسیدگی به تخلفات امتحانی دانشجویان به شرح زیر است:
الف) تهیه صورتجلسه در محل وقوع و امضای اشخاص ذی ربط مشتمل بر مسئول امتحان، مراقب و استاد درس (در صورت حضور).
ب) تأیید صورتجلسه توسط معاون آموزشی پردیس و کسب و ضمیمه نمودن نظر استاد در خصوص انتفاع یا عدم انتفاع.
پ) ارجاع رسمی تخلف توسط معاون آموزشی پردیس به شورای انضباطی بدوی پردیس
ت) تشکیل جلسه و تصمیم گیری و اعلام رأی براساس آئین نامه انضباطی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (ابلاغی طی نامه شماره 500/3746/50000/د مورخ 11/04/1396 معاونت دانشجویی دانشگاه).
6: غیبت درآزمون های پایان نیمسال
1-6- چنانچه دانشجویی در آزمون پایان نیمسال غیبت نماید به هیچ وجه از وی آزمون مجدد به عمل نخواهد آمد.
تبصره: درمورد دانشجویان استعدادهای درخشان و دانشجویان عضو تیم های ورزشی ملی در صورت همزمانی اردوی آمادگی یا مسابقات با زمان امتحانات و دانشجویان مشرف شده به حج تمتع یا عمره مفرده، موضوع توسط شورای آموزشی دانشگاه بررسی می شود.
2-6- به استناد تبصره 1ماده 17، حذف پزشکی با تشخیص کمیته آموزش پردیس در موارد زیر اعمال می گردد:
1-2-6- چنانچه دانشجویی به دلیل بیماری قادر به شرکت در آزمون نباشد باید فقط به پزشک معتمد پردیس مراجعه کند و در صورت صلاحدید وی گواهی صادر گردد. دانشجو باید تا 2 روز پس از برگزاری آزمون گواهی پزشک معتمد را به اداره آموزش ارائه نماید.
2-2-6- چنانچه دانشجو در تاریخ آزمون در بیمارستان بستری شود باید در همان تاریخ بستری، مراتب را به اطلاع پردیس رسانده و پس از ترخیص، کلیه مدارک بیمارستان را برای بررسی به پردیس ارائه کنند و از پردیس رسید دریافت نماید.
3-2-6- در صورتیکه دانشجو در طی جلسه ی آزمون دچار بیماری حاد شود، لازم است بلافاصله با همراهی یکی از عوامل اجرایی به پزشک مراجعه نماید. تشخیص قادر نبودن به ادامه شرکت در جلسه، بر عهده پزشک است.
4-2-6- در صورتیکه دانشجو در جلسه ی آزمون درسی حاضر باشد، امکان بررسی حذف پزشکی آن درس پس از آزمون وجود ندارد.
3-6- به استناد تبصره 1 ماده 17، سایر موارد غیبت دانشجو در جلسه آزمون درس، توسط شورای آموزشی استان بررسی و در صورت غیر موجه بودن، نمره آن درس صفر و در صورت تشخیص موجه بودن غیبت دانشجو با بررسی مدارک و مستندات، آن درس حذف آموزشی می شود. چنانچه در نتیجه ی حذف درس، واحدهای دانشجو از حد نصاب لازم (12 واحد) کمتر گردد، یک نیمسال کامل جزو سنوات تحصیلی وی محسوب می شود.